Vliegen en Bangkok

Nou mijn reis begon al lekker. Op Schiphol stond ik lekker te chillen bij de bagage incheck balie. Trots te zijn op mijn 9 kilo bagage.. Kijkt die vrouw me opeens heel serieus aan en vraagt: ' Heb je geen retourticket?' Dus ik zeg: Nee hoezo? Blijk je te moeten kunnen aantonen dat je binnen 30 dagen het land weer verlaat, of een visum moet hebben. Dus ik in de stress. Les 1: regel op tijd je visum. Toen een ticket geboekt naar Cambodja. Met mijn vaders creditcard op mijn vaders smartphone, heel zelfstandig.. Toen besefte ik me dat ik dit ging verlaten, de veiligheid van je familie die er altijd is om je te helpen. Al heb ik het eerder gehad door naar Nijmegen te verhuizen, nu is het toch anders. Nu ben ik echt weg, aan de andere kant van de wereld met een rugzakkie met drie bikini's en een energiekoek.

Maar daarna dus. De vliegreis naar Singapore was chill. Ook al heb ik geen oog dichtgedaan en zat ik naast een Limburgs stel. Van alle mensen in de wereld, alle soorten, maten en kleuren, zit ik naast Limburgers. Gelukkig waren ze heel aardig. En gelukkig vonden ze het niet erg dat ik om de zoveel uur met m'n billen voor hun langsging om naar de wc te gaan. Damn, wat is er weinig ruimte in een vliegtuig. Ik ben blij dat ik smal ben en gemakkelijk over de vriendelijke Limburgers heen kon klauteren.

Tijdens de vlucht naar Singapore heb ik vanaf de eerste seconde geslapen. Zo fucking chill want ik was echt kapot, kon bijna niet meer op m'n benen staan.
Op Bangkok stond Jess me op te wachten! Heerlijk om haar weer te zien. En meteen weer het chille gevoel zoals altijd, alsof je elkaar vorige week nog gezien hebt.
We zijn Bangkok ingegaan, massage, naar de nightmarket.. Op de boot terug van de nightmarket naar ons Guesthouse viel ik bijna in slaap. Toch besloten we buiten nog even een biertje te drinken. Na het biertje nog een cocktail, na de cocktail naar Kao San Road om daar af te dingen op shotjes en naar een of andere club. Daar hebben we ons de tering ingezopen zoals traditie is bij Jessica en Mara. We hadden vrienden gemaakt met Duitsers (dit was voor voetbal) en een Indonesich meisje, Sanec (ik noemde haar steeds Sanex). Sanex vriend gedroeg zich als de grootste madderfakker ooit. Hij ging bij ons hangen en wilde ons zoenen en zat aan ons. We werden vet boos en zeiden dat hij normaal moest doen en dat hij een asshole was etcetc. Maar onze normaal zo goed werkende agressiviteit jegens perverse mannen in een uitgaansgelegenheid werd ontvangen met een lichte schouderophaal en hij ging verder met zich bezatten. Het maakt me zo boos om dit soort gozers mee te maken.. Ben je op reis met je leuke, knappe, lieve vriendin, gedraag je je zo tegenover andere vrouwen. Dit soort mannen moeten echt een realiteitscursus krijgen. Ze is waarschijnlijk alleen maar met hem omdat hij rijk is. Iets anders kan ik me niet voorstellen want die gozer was zo lelijk als een kalkoen. Arme Sanex.

Gister zijn we naar the Royal Palace geweest. Althans, naar het museum over de koningin haar jurken en naar de tempel. Aan die tempel had ik nog een trauma van 4 jaar geleden. Ik was daar als lief pubermeisje en moest een lang overhemd en een lange rok aan die ze uitleenden. Het was nogal warm met die kleding en ik ging knock out. Niet zo chill.
Maar ik liet me er niet van weerhouden deze keer. Ik had me goed voorbereid door een lange rok aan te trekken en een omslagdoek over mijn schouders te doen. Dus we komen daar als fucking nonnen aanzetten, is het nog niet goed. De omslagdoeken moesten vervangen worden door keurige overhemdjes, dus wij braaf naar de plaats waar ik 4 jaar geleden mijn traumakleding had aangetrokken. Dit keer met de insteek: als je 't dan doet, moet je 't ook goed doen. Dus we maakten er een super bate outfit van door beiden een knalroze overhemd tot aan het bovenste knoopje dicht te knopen en een cowboystrik aan de onderkant. Die bewakers vonden het minder grappig maar ze konden er niets over zeggen. Binnenkort de foto.

Morgen gaan we naar Kanchanaburi. Een leuk plaatsje waar je the bridge over the river Kwai kunt bekijken en naar de Erawan watervallen. Ik kijk er echt naar uit. Bangkok is zo'n hysterische stad. Continu leven en herrie en 'TUKTUUUUUK???' mannetjes. Sowieso een tip voor mensen die ooit naar Bangkok willen gaan: neem nooit de tuktuk. (Tuktuks zijn brommers met een bak aan de achterkant wat als vervoersmiddels wordt gebruikt. Ze zijn heel duur en je vreest voor je leven. Een taxi gaat per meter en begint bij 35 Baht (90 cent) en de meter stijgt heel straag. En je bent veilig. Al is het wel een ervaring op zich, zo'n tuktuk. Maar zonde van je geld en van je leven als je een ongeluk krijgt.

Morgen gaan we met de bus. Jessica vertelde een verhaal over gozers in het bagageruim die alle tassen doorzoeken en waterflesjes die uitgedeeld werden met slaapmiddel erin zodat iedereen gemakkelijk beroofd kan worden. Dat soort dingen zijn zo ziek. Zo van: vraag dan meer geld voor je bus als je een arme sloeber bent. Het is echt zo'n Duitser streek om dat te doen. Op zo'n manier heb ik echt geen respect meer voor arme mensen en dat vind ik zonde. Sommigen verpesten het zo voor de anderen. Hier in Bangkok ook: heel veel Thai haten toeristen, dus als wij vriendelijk binnenkomen met ' SAWADEEE KAAAAAAAA' kijken ze ons heel vaak chagrijnig aan zo van ja doe maar normaal stomme toerist. Sommige Thai zijn echt super aardig en glimlachen heel lief en zeggen: ' Sawadee kaaaaaaaaaaaaaaa' how can I help you? Helaas zijn Thai van het laatste type in Bangkok vrij schaars. Het is zonde. Want ik weet zeker dat voordat het massatoerisme opkwam ze heel aardig waren. Ik weet ook wel dat ze een hekel hebben aan toeristen omdat ze de cultuur verpesten enzo. Maar doe dan normaal tegen ons, we zijn heel netjes en beleefd en dragen lange rokken in plaats van onze hotpants om jullie respecteren. Het schijnt buiten Bangkok heel anders te zijn, dus ik hoop daarop. Want ik voel me niet echt heel welkom op deze manier.
De behoefte aan een vriendelijke glimlach en een lang uitgerekte sawadee kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa is groot. Ik denk dat hoe langer de kaaaaaa hoe groter de beleefdheid. Sawadee betekent hallo en ka is de (vrouwelijke) beleefdheidsvorm. (voor mannen kap, ik weet niet of het kaaaaaaaap kan zijn want mannen zeggen ons nooit vriendelijk gedag). Die lang uitgerekte ka geeft me de slappe lach. In een shoppingmall kwam een verkoopster me helpen (hoera, aardige behulpzame mensen) en we zeiden tegelijk sawadee kaaaaaaa met een uitgerekte ka van gevoelsmatig 4 minuten. Dude ik kwam niet meer bij.
Gekke Thai. Sowieso is dit echt een raar land. Ze zijn ook helemaal verliefd op de koning en als je iets slechts zegt over Bhumibol Adulyadeh (de koning), kan je de bak ingaan. Gister gingen we naar de bioscoop en vlak voor de film begon kwam er een filmpje over het koningshuis en hoe goed de koning wel niet is met op de achtergrond het volkslied, meerstemmig gezongen enzo. Het leek wel een musical.. Ik kreeg er gewoon kippenvel van omdat het zo hard en meerstemmig en alles was en je zag duizend blije kinderen zingen. Het was zo absurd om te zien. Van te voren wist ik het wel en ik had gedacht dat ik de slappe lach zou krijgen.. Maar man, ik was zo flabbergasted dat ik geen woord uit kon brengen. Jessica ook niet. Daarna keken we elkaar aan van 'what the fuck just happened..?' en konden we genieten van de film. Gekke koningshuis man. We waren naar een museum met de schatten van het koningshuis. Allemaal zieke gouden beelden en tronen en van die bakjes waarin ze gedragen worden. Dan staat er zo bij: voor de 60e verjaardag van de koningin. Leuk cadeautje..

Hier een paar voorbeelden:

Het is net Koning Lodewijk de 16e. Groot deel van de bevolking straatarm en de koningin krijgt een gouden drager cadeau omdat ze 60 is geworden. Als je 1 stukje goud afbreekt en aan een bedelaar geeft kan ie een normaal leven leiden maar nee. De koningin is belangrijker. Maar als je er openlijk echt kritiek op hebt schieten ze je gewoon neer. Dus dat is dat. Lekker makkelijk.

Nu ga ik maar even een pad khaow kai bestellen want ik heb honger. Dat is een ding waar je hier echt niets op aan te merken kunt hebben. Het eten is zo goed en zo lekker aaaah daar wordt Maraatje gelukkig van. Nu maar hopen dat ze me begroeten met sawadee kaaaaa, dan krijgen ze van mij een kop kun kaaaaaaaaaa en een fooi.

PS: jippie ik heb nog niet de schijterij gehad

PS2: Duitsland mag dood. (We hoorden Duitsers juichen en we wisten al hoe laat het was. Diep verdriet.. Schaamte. Teleurstelling.)

Dieuw

Haaa lieve schnitziieeeee!
Haha, wat een super grappig en leuk verhaal! Lieve Mara, nog heel veel plezier, geniet en doe lekker waar je zin in hebt!
Hele dikke kus

Fijke

Hoi Mariemaar,
Sawadee Kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Heerlijk om te lezen wat je hebt meegemaakt!
En wat schrijf je leuk!
Zo kunnen we lekker met je mee genieten aan de andere kant van de wereld!!!!!
Heel veel liefs en veel plezier in Kanchanaburi

Sop

MARA HEB JE JE PILLEN NIET INGENOMEN OFZO? -
Lekker verhaaltje hoor. *Je bedoelt zeker bij 'veiligheid van familie om je altijd te helpen' ook je liefste vriendinnetje HE:)

Altijd als ik dit soort verhalen lees word ik op slag jaloers, het is bijna niet om aan te horen als je gewoon tentamens aan het voorbereiden bent. Maargoed, zoals ze dat hier zeggen: sssuuuuuuuuupergrappig om te lezen en laat snel weer van je horen.
Als je toevallig niet kan slapen neem je gewoon zo'n KUTT HOE HETEN DIE DINGEN OOKALWEER, Mimizan pil. En stuur me wat van dat eten s.v.p.

Heel veel liefs aan beide! Xxxxxxxxxxxxxxxxxx

astrid

Hahahaha ik ben trots op je dat je nog niet aan de schijterij bent! Je kan het wel;) heerlijk om dit te lezen, typisch een Mara verhaal! Ik zit hier te janken omdat ik het zo mooi vind:) have fun poppetje! Kus

Martina

Trots, dat je zo mooi kunt schrijven, lekker vol met jeugdige termen, en zo beeldend dat het is of je erbij bent. Om helemaal blij van te worden.
Goed om te zien hoe weerbaar jullie zijn en hoe goed jullie opletten. Je kunt de gekste dingen verwachten op reis. Echt waar, trust no one, zeiden ze bij The X FIles.

Mara

Heel blij met jullie lieve reacties!
Hahaha Sophie ik wilde antwoorden hoe die space medicijnen in Mimizan heten maar ik weet het niet meer. Iets van odorex ofzo maar dat is deodorant. OH HET WAS HUMEX http://www.facebook.com/media/set/?set=a.215416298511086.69881.100001281526950&type=3#!/photo.php?fbid=215427838509932&set=a.215416298511086.69881.100001281526950&type=3&theater

Mam, bedankt voor het compliment! Misschien had ik mijn blog moeten verkopen aan een tijdschrift. Was ik nog eens rijk geworden. Maar zoals jullie weten is Mara niet zo verstandig met geld en zit rijk worden er dus nooit in.

Ik ga eens even wat fotootjes van Kanchanaburi erop zetten!

Liefsliefsliefs

Martina

Verkopen kan altijd nog! Als je dan nog zin hebt om het te editen en drukproeven te corrigeren en zo. Maar desktop editing en publishing is ook leuk.

Je schrijft lekker.

Maja van Campen-Richter

Hoi lieve schat,
Lekkere vakantie gehad, niet zo ver weg maar toch wel naar de wamte, midden spanje!
Opa heeft gerust en gewerkt aan zijn boek,ik alleen maar gerust.
Met mijn knie gaat het erg goed.
Mijn verjaardag gisteren was er waren veel leuke mensen gekomen op de receptie die had georganiseerd, was een succes.Voor de luch die ik gaf waren Martina Marianne en Martin Mylene en Richard en Elonora en Hans,en natuurlijk Opa en ik het feestvarken.
Als iedereen van de kleinkinderen weer eens tijd hebben moet ik maar iets voor jullie doen, kan iedereen zijn zegje doen en weet iedereen ook weer hoe we er uit zien!!Nu Sachat ik volg je wel, en doe vooral de groeten aan Jessica, ook van de Scheveningense Huntelaar, als jullie niet wetn wat of ik bedoel dan leg ik nog wel uit!! Oma

Maja van Campen-Richter

Hoi Mara,
Volgende keer, zonder tikfouten,
Ik moet echt mijn toetsen bord schoonmaken, er blijven letters hangen, staat wel dom!!OMA MAJA
Hou heel veel van jou!!