even een uitgebreide update

Nou daar ben ik dan weer eens. Het is lastig om alles op te schrijven wat ik meemaak want het is zo veel!
De laatste dagen zijn Jes en ik naar Had Rin beach op Koh Phagnan geweest. Daar was de full moon party. Gekkenhuis dat... Iedereen fucked up.. Kotsen, pissen en neuken in de zee. (zoals velen van jullie waarschijnlijk wel op facebook hebben gelezen)
Het jammere was dat ik op de dag van de fullmoon party fried rice van een kraampje aan het strand had gegeten. De fried rice was erg lekker, helaas dachten de vliegen, wormen en bacteriën daar hetzelfde over en kwam mijn geliefde bakje gebakken rijst er weer fijn uit. Vroeg naar bed voor Mara.

Na de full moon party ging Jes naar Maleisië en ik door naar Cambodja. Toen we afscheid hadden genomen en ze weg was dacht ik 'fuck. nu ben ik echt alleen. Geen gezelligheid en veiligheid meer. Geen Jessica die altijd de weg kan vinden en me aan het lachen maakt'. Het is moeilijk om je voor te bereiden op alleen reizen als je geen idee hebt hoe dat is. Nadat mijn tas ingepakt was ben ik nog even gaan kijken naar de feestganger van die nacht. Het was immers 7 uur 's ochtends, de tijd dat iedereen zo'n beetje terug naar het hotel gaat.
Ik zag een Britse jongen, dronken als een wesp in een bierglas, op de schoot van een Thaise vrouw liggen. Ze was hem aan het masseren en had een nat handdoekje op zijn hoofd gelegd. Ook zorgde ze ervoor dat hij niet in zijn eigen kots ging liggen. Erg lief en zorgzaam, was mijn mening op dat moment. Na een tijdje stond de jongen op om terug naar zijn hotel te gaan. Hij wist alleen niet meer waar die was en ik bood aan hem er naar toe te brengen. Het was slechts een minuut lopen vanaf het strand.
De Thaise vrouw kwam echter mee, ze wilde de jongen een tattoo geven. Hij zei dat hij dat niet wou en dat hij naar bed wilde. Waarop zij aanbood om met hem mee naar bed te gaan. Ook dat wilde de jongen totaal niet, en hij maakte duidelijk dat hij nu graag naar zijn hotel wou en dat zij weg kon gaan. Hier was de vrouw het niet mee eens en ze begon boos te worden. De massage en het natte handdoekje waren blijkbaar niet lief en zorgzaam bedoeld zonder er iets voor terug te krijgen. Ze schreeuwde dat ze geld wilde, maar liefst 500 baht (12,50). De jongen had maar 300 bij zich en wilde heel graag weg. Hij zag er zo bang uit.. Ze begon nog harder te schreeuwen en hij gaf aan dat hij heel erg bang was en dat hij weg wilde. Toen keerde de vrouw zich naar mij en zei 'then your sister give me money!'. Ik dacht echt fuck nee he, heb ik weer. Raak ik hierbij betrokken terwijl ik over een half uur de taxi in moet, terug naar Bangkok. Ik werd ook aardig bang (die vrouw was echt net een heks) en sloot mezelf op in de wc tegenover mijn kamer. Na tien minuten stond ze nog steeds te wachten. De jongen nam het voor me op en zei dat ik er niets mee te maken had en dat ze weg moest gaan bij mijn kamer. Dat deed ze niet en ik glipte snel mijn kamer binnen en deed de gordijnen dicht. Vijf minuten voordat de taxi vertrok durfde ik naar buiten te kijken en zag ik dat ze gelukkig weg waren. Wat een eng wijf was dat.. Ik vond het zo zielig voor die Brit. Maar gelukkig zat ik veilig in de taxi naar de boot.

Op de boot ontmoette ik Yvonne! Een super leuke meid uit Noorwegen, het klikte direct heel erg en waren allebei blij een maatje te hebben. Op de tweede boot ontmoetten we twee Nederlandse jongens, Sten en Darryl. Zij waren net klaar met het VWO en net 18 en 17 (!!). Echt gaaf dat ze nu al aan het reizen waren. Met hen was het ook super gezellig en we besloten in Bangkok samen een guesthouse te zoeken. We gingen met z'n vieren uit eten en hebben een super leuke avond gehad! Terug in het guesthouse hebben Yvon en ik tot 4 uur 's nachts gekletst en gelachen, tot vele 'SSSSSSSHHHHHHHHTTTTT' van het personeel van het guesthouse toe. De volgende ochtend moest ik helaas alweer weg om mijn vlucht naar Phnom Penh te halen.

Nu was ik wel echt alleen. Op het vliegveld werd ik al opgelicht door de taxi chauffeur. Ik moest 9 (!) dollar betalen en hij wilde me niet naar het hotel brengen waar ik heen wilde. Hij bracht me naar een hotel waar hij geld kreeg van de owner omdat hij mij er naartoe had gebracht. Hij wist dat ik het door had maar confronteerde me continu met het feit dat ik alleen was als vrouw. Hij vroeg ook tien keer 'where is your boyfriend? why are you travelling alone as a woman? not safe right, not safe. haha! when your boyfriend coming to Phnom Penh? Or you no have boyfriend? HAHA!' Ik dacht echt jezus wat ben jij een eikel dat je me een beetje bang zit te maken hier en zei dat mijn (imaginary) boyfriend binnen een uur aan zou komen en dat hij aan Thai Boxing deed. De buurt van het hotel voelde niet heel veilig. En ik baalde echt als een stekker dat ik hier zat. Ik dacht wat een kut stad en wat een kut hotel en wat een kut taxi chauffeur. Ik ging naar een internet cafe om te skypen. Wat erg lastig was omdat er allemaal Cambodjaanse jongetjes zaten te gamen. Continu waren ze aan het schreeuwen tegen elkaar. Het leken net apen man. Soms waren ze zo hard aan het schreeuwen dat ik mijn skype gesprek nauwelijks kon verstaan. Tot overmaat van ramp werd toen ook nog mijn portemonnee gestolen..

De volgende dag ging ik direct weg uit het kut hotel. Ik kwam terecht in Okay Guesthouse bij de riverside. Heel fijne plek en heel leuke buurt. Hier heb ik ook iedere dag wel weer iemand anders ontmoet om mee te kletsen, naar een bar te gaan of samen ergens heen.

Met een Amerikaanse jongen, Jason, ben ik naar de Killing Fields gegaan. Zo heftig....
Ik zal even uitleggen wat het precies is. Voor de mensen met weinig interesse voor geschiedenis, sla het volgende stuk over.


Ergens in de jaren 70 kwam er in Cambodja een Communistische gozer aan de macht. Hij was een echte dictator en zijn groepering wordt de 'Rode Khmer' genoemd. De Khmer is de grootste ethnische bevolkingsgroep in Cambodja en rood is de kleur van het communisme natuurlijk.
Die dictator noemde de stadsmensen het 'nieuwe volk'. Ze waren slecht omdat ze bezittingen en geld hadden en daardoor kapitalistisch. Hij wilde dat de farmers, deze noemde hij het 'oude volk', de enige bewoners van Cambodja werden. Zij waren puur en het originele Cambodjaanse volk. Ze waren harde werkers, ongeschoold (dom en makkelijk te brainwashen) en hadden weinig bezittingen.
De leraren, dokters en opgeleide mensen uit de stad wilde hij weg hebben uit Cambodja.
Binnen drie dagen liet hij heel Phnom Penh evacueren. De hele stad was leeg. De mensen, inclusief vrouwen en jonge kinderen, werden naar een zo genaamd 'killing field' gebracht. Onderweg werden ze heel erg gemarteld enzo. Toen ze daar aankwamen werden ze vermoord. Niet met kogels of vergast, dat was te duur. Ze werden afgemaakt met bamboestokken, bijlen, ijzeren stangen of whatever de rode Khmer soldaten konden gebruiken.
Baby's werden doodgesmasht tegen een grote boom, voor de ogen van hun moeders. Daarna werden de vrouwen uitgekleed, verkracht en vermoord.

Het akelige was dat door het regenseizoen de botten en kleren van die mensen (ik neem aan van de mannen en kinderen, de vrouwen werden immers naakt in het graf gegooid) naar boven kwamen. Je zag overal stukjes kleding, touwen waarmee ze vastgebonden hadden gezeten, blinddoeken. En hele kleine kinderkleertjes.. Oh en dus ook tanden en botten. Heel apart....
Je kreeg zo'n audiotour met informatie en verhalen van slachtoffers en oorlogsmisdadigers. Echt heel heftig allemaal.
Maar heel vet. Ik hou echt van die geschiedenis dingen. Vooral over oorlog, lekker gruwelijk.

Daarna ben ik ook nog naar het Tuol Sleng museum geweest. Dat was vroeger een middelbare school. In de tijd van de Khmer Rouge werd die gebruikt als gevangenis. Mensen werden daar gemarteld en alles. Niet zo gezellig.
Je zag foto's van bijna doodgemartelde mensen. De 'bedden' waarop gemartelde mensen werden vastgebonden stonden er ook nog. Ook zag je de cellen die gebouwd waren. Het was heel eng en gruwelijk allemaal.. Je kon echt voelen wat er was gebeurd. Wat ik ook heel erg naar vond was dat het in een middelbare school was. De Khmer Rouge was dus tegen educatie, dus die school werd sowieso gesloten. Maar het idee dat er daarvoor kinderen les kregen en vrolijk rondrenden over het schoolplein. Er stonden ook nog van die klimrekken en bankjes en een echt schoolplein. Waarschijnlijk zijn de leerlingen van die school direct afgevoerd naar een killing field en daar kapot geslagen met een bamboestok en in een kuil gesodemieterd. Wat kunnen mensen toch fucking geschift zijn.

Nou dat was dus erg akelig. Ook omdat ik alleen was. Je hebt niet echt iemand om het mee te delen en de ruimtes, met name de cellen, waren heel eng.
Toch ben ik blij dat ik geweest ben. Het was wel echt heel interessant. Maar echt 10 keer zo gruwelijk als de killing fields, terwijl je daar botten, tanden en stukjes kleding van de slachtoffers zag...

Die avond was een stuk vrolijker! Ik ging uit eten met Nori, een super leuke meid uit Nederland. Daarna zijn we nog wijntjes en cocktails gaan drinken op een terras en naar twee clubs in Phnom Penh geweest. Nori is net zo gestoord als ik dus we hebben de hele nacht gedanst als mongolen. Toch wel een van mijn liefste hobby's denk ik zo. We hebben gedanst en gekletst met locals, de local meiden zijn zo open hier! Allemaal heel blij en aardig. Lekker gek doen en dansen. Al dachten Noor en ik dat het misschien kwam doordat Aziaten een enzym missen dat alcohol afbreekt.. Gooi d'r 2 biertjes in en ze gaan loco.
Kortom: deze avond was zéér geslaagd! Echt zo veel lol gehad.
Morgen reizen we samen naar Siem Reap. Daar heb je de beroemde Ankor Wat. Schijnt heel erg mooi en bijzonder te zijn.
Yvonne, Sten en Darryl komen daar ook heen dus dat wordt ook weer een gezellige boel met z'n allen. Zin in!

Liefs vanuit Cambodja,

x

Reacties

Reacties

Dieuw

Ooh schnitzieee, die heks klinkt echt gruwelijk boaaaaaah! Mjaaa, die kleinigheidjes houbje en kun je compenseren met de leuke en interessante dingen die je meemaakt! Want halleluja, wat maak jij leuke dingen mee. Die feessies wil ik ook wel!!!
Geniet er lekker van poepsssieee

Maja van Campen-Richter

Hoi lieve schat van mij! Dit begint het echte trekken te worden, en af en toe iets engs, gelukkig nog te overzien.
Je leert wel op je zelf te passen op deze manier, en er komt een moment dat je het van te voren zal zien aankomen en weet wat de gevolgen zullen zijn als je iets doet, en dat is,als je bijna naar huis gaat, maar zo ver ben je nog niet
Ik blijf zeggen blijf bij je zelf!
Hou van je net als zo veel anderen mensen doen!!!maja

Mama

Schatje, je slaat je er goed doorheen!
Je doorziet ze wel, die 'apies' en je komt er toch.
Domme heksen en gemene pikkedieven, die heb je overal, in het Westen in andere vermommingen dan in het Oosten.

Fijn dat je toch de tijd neemt om je vele belevenissen te documenteren. Voor ons, de thuisblijvers, en voor jezelf voor later.

Je verhaal over de Killing Fields heb je goed weergegeven. Ik ben ooit naar die film geweest, met je vader nog wel, en naar het Tropenmuseum waar een tentoonstelling over de Rode Kmer was en alle toestanden in de Golden Triangle.

Zooo triest.... hoop dat ze nu wat gelukkiger zijn daar.
Hoe dom kun je zijn om leraren en dokters te verketteren....

Kussen, blijf alert hè! Je doet het goed,

Liefs van je Mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!